Videre til indhold
  • Undervisning
    • Cirkulær kemi
      • CO₂ – fra klimasynder til byggesten
      • Plastik i kredsløb
    • Den tredje dimension – livets arkitektur
    • Energimaterialer
      • Fremtidens batterier – C-niveau
      • Fremtidens batterier – B-niveau
      • Power-to-X og katalyse
    • Grøn kemi
    • Grundstoffer og bæredygtighed
    • Luftens kemi
    • Nye lægemidler med et klik
  • Eksperimentelt
    • Cirkulær kemi
    • CO₂ – fra klimasynder til byggesten
    • Fremtidens batterier
    • Grundstoffer og bæredygtighed
    • Luftens kemi
    • Nye lægemidler med et klik
    • Power-to-X og katalyse
  • Ekstramateriale
  • Om Alt er kemi
  • Til læreren
    • Cirkulær kemi
    • CO₂ – fra klimasynder til byggesten
    • Energimaterialer
    • Fremtidens batterier
    • Grundstoffer og bæredygtighed
    • Luftens kemi
    • Nye lægemidler med et klik
    • Power-to-X og katalyse
  • Undervisning
    • Cirkulær kemi
      • CO₂ – fra klimasynder til byggesten
      • Plastik i kredsløb
    • Den tredje dimension – livets arkitektur
    • Energimaterialer
      • Fremtidens batterier – C-niveau
      • Fremtidens batterier – B-niveau
      • Power-to-X og katalyse
    • Grøn kemi
    • Grundstoffer og bæredygtighed
    • Luftens kemi
    • Nye lægemidler med et klik
  • Eksperimentelt
    • Cirkulær kemi
    • CO₂ – fra klimasynder til byggesten
    • Fremtidens batterier
    • Grundstoffer og bæredygtighed
    • Luftens kemi
    • Nye lægemidler med et klik
    • Power-to-X og katalyse
  • Ekstramateriale
  • Om Alt er kemi
  • Til læreren
    • Cirkulær kemi
    • CO₂ – fra klimasynder til byggesten
    • Energimaterialer
    • Fremtidens batterier
    • Grundstoffer og bæredygtighed
    • Luftens kemi
    • Nye lægemidler med et klik
    • Power-to-X og katalyse
Se vores undervisningsmaterialer

Cirkulær kemi

Del online

1. Cirkulær kemi – når stoffer får nyt liv

I en verden med global klimakrise er der stigende fokus på klima og bæredygtighed. Kemi spiller en helt central rolle i at finde løsninger, der minimerer spild, øger genanvendelsen og udnytter ressourcer bedre. I stedet for at tænke i en lineær model – hvor vi udvinder, bruger og smider væk – handler cirkulær kemi om at skabe et kredsløb, hvor materialer genanvendes i nye produkter.

For nogle grundstoffer, som fx phosphor, aluminium, de sjældne jordartsmetaller, cobalt, nikkel og andre metaller, er det bydende nødvendigt, at vi ikke blot mister, det der har været i brug, da disse grundstoffer er kritiske råstoffer. Kritiske råstoffer er vigtige råvarer, der har stor økonomisk betydning og en høj forsyningsrisiko. Læs evt. mere om kritiske råstoffer i temaet Grundstoffer og bæredygtighed her. For andre materialer der består af organisk stof, som fx plast og tøj, bør vi forbruge mindre og blive bedre til at genbruge eller genanvende.

Methanol er et organisk stof og tilhører stofklassen alkoholer. Methanol har formlen CH3OH.  Methanol kan anvendes som brændstof, men er også et vigtigt basiskemikalie, altså et kemikalie man udnytter til produktionen af en hel række af andre stoffer. Produktionen af methanol, kan gøres mere bæredygtig vha. netop cirkulær kemi, som illustreret i figur 1. Her dannes methanol med brug af vedvarende energi, ud fra affaldsstoffet carbondioxid (CO2), og dihydrogen (H2) fra vand.

Figur 1. Dannelse af methanol (CH3OH) fra carbondioxid og vand. Carbondioxid kan opfanges fra skorstenen på forbrændingsanlægget. Den bringes til at reagere med dihydrogen (H2), dannet fra vand ved elektrolyse. Reaktionen danner bl.a. methanol, der kan anvendes til fx skibstransport eller som basiskemikalie. Processen kræver vedvarende energi, der bl.a. bruges til at drive elektrolysen af vand.

Grøn methanolproduktion er beskrevet nærmere i temaet Power-to-X, her.

Eutrofiering, klimaforandringer og C,N og P’s naturlige kredsløb

Eutrofiering og klimaforandringer er to store globale udfordringer, der er forårsaget af menneskelig aktivitet. Eutrofiering stammer fra det store forbrug af phosphor- og nitrogen-baserede gødningsstoffer, mens klimaforandringer bl.a. stammer fra den massive forbrænding af fossile brændstoffer. Grundstofferne carbon, nitrogen og phosphor mistes  som affald til lands til vands og i luften, bl.a. som overskydende carbondioxid (CO2), ammoniak (NH3) og phosphat (PO43-).  Det forstyrrer de naturlige kredsløb for carbon, nitrogen og phosphor , og skaber en lang række negative miljøpåvirkninger.

Det er derfor helt nødvendigt med den cirkulære kemi, hvor kemiske  omdannelser muliggør effektiv genvinding og genbrug af disse stoffer.

hvis et kilo aluminium udvindes fra råstoffet bauxit (et mineral), skaber det 85,4 kilo affald. Mens et kilo genanvendt aluminium kun skaber 3,5 kilo affald?

2. Fra affald til ressource

Når vi producerer ting, skaber det altid en eller anden form for affald. Ved at forbruge mindre, produceres mindre affald. Ved at øge både genbrug og genanvendelse af stofferne, kan stofferne i affald gå fra at være affald til at være en ressource.

Forebyggelse af affald, genbrug og genanvendelse er vigtig og central i den cirkulære kemi, som illustreret i affaldstrekanten i figur 2.

Figur 2. Affaldstrekanten. Jo højere i trekanten en affaldshåndteringsteknologi er, jo mere bæredygtig er den. Nederst står bortkastning, som ikke er en egentlig håndteringsteknologi, men er medtaget, da store mængder affald herunder plast ender i fx verdenshavene.

 

Opgave 1: Affaldstrekanten

Gå sammen  2 og 2 eller 3 og 3. Kig godt på figur 2, affaldstrekanten.

  1. Snak om hvad der gør den største forskel, hvis vi vil skåne planeten mest muligt, inddrag figur 2.
  2. Hvad er upcycling for noget? Kom med konkrete eksempler.
  3. Hvad er genanvendelse ift. genbrug?

Tjek linket her, når I har besvaret opgaven. Så kan I se svar på ovenstående spørgsmål.

Se mere

Alle kommuner i Danmark skal sortere affald i minimum ni fraktioner:  mad, papir, pap, glas, metal, plast, mad- og drikkekarton, restaffald og farligt affald, som vist i figur 3. Figuren forklarer også kort, hvad der sker med de enkelte fraktioner.

Figur 3. De 9 affaldsfraktioner, som kommunerne som minimum skal sortere i.

Det er både ressourcebesparende og bæredygtigt, at vi affaldssorterer.

Opgave 2: Affaldsfraktioner og kemi

Gå sammen 2 og 2 eller 3 og 3. Kig godt på figur 3.

  1. Gennemgå hver af de 9 affaldsfraktioner. Diskuter om fraktionen primært består af organisk eller uorganisk kemi.
  2. Kom med nogle bud på, hvilke grundstoffer I tror de enkelte fraktioner indeholder.

Se mere

Forsøg med påvisning af stoffer i affald

Affaldssortering i bl.a. industri og husholdninger er grundlaget for den cirkulære kemi. Ved at trække på kemisk viden, kan vi skelne de forskellige affaldsfraktioner fra hinanden og det er i fokus i forsøget Påvisning af stoffer i affald, som du finder under fanen Eksperimentelt eller her. 

De tre affaldsfaktioner vi undersøger nærmere i forsøget, er angivet med rødt.

 

Forskningsfortælling: Sukkermolekyler binder drivhusgassen methan

Hvad har donuts og methan med hinanden at gøre? Og kan sukkermolekyler bidrage til en løsning af klimaproblematikker med methanudledning?

At det kan betale sig at dykke ned i gamle kilder, når man leder efter nye løsninger på problemer ved Mikael Bols. Mikael er professor på Kemisk Institut ved Københavns Universitet og underviser også på kurset Green and sustainable chemistry, hvor også cirkulær kemi indgår.  Mikael er organisk kemiker og forsker i bioorganisk kemi, kunstige enzymer, medicinalkemi og kulhydratkemi.

Mikael Bols gennemsøgte forskningslitteraturen for beskrivelser af netop methanopsamling. Op dukkede en undersøgelse fra 1957 med et eksperiment, der viste, at et kulhydrat ved navn α-cyclodextrin kunne binde bl.a. methan. "Artiklen er fra før jeg blev født, så viden om at disse kulhydrater kan binde sig til methan, har eksisteret i et stykke tid. Faktisk viser vores indledende eksperimenter, at kulhydratet binder methan bedre, end man observerede i 1957, hvilket lover godt," siger Mikael. Vi ser lidt nærmere på, hvad der sker kemisk:

Sukkermolekylet α-cyclodextrin tilhører gruppen kaldet cyclodextriner, der er naturlige kulhydrater (i kemi kalder vi dem carbohydrater), der stammer fra stivelsesholdige planter. Cyclodextriner er små cykliske forbindelser, sat sammen af typisk 6-8 glucoseenheder, og bundet sammen via elektronparbindinger (mere specifikt er det såkaldte α-1-4 glycosidbindinger). Cyclodextriner har en donutlignende struktur og kan binde hydrofobe stoffer i hulrummet, som fx methan, illustreret i figur 4.

Figur 4. Cyclodextrins binding af methan. Cyklodextriner har en donutlignende struktur, illustreret i a. α-cyclodextrins kemiske struktur er vist i b. Den består af 6 glukoseenheder i en cyklisk ringstruktur. Selvom cyclodextriner er polære og vandopløselige molekyler, er hullet i ’donutten’ hydrofob, det er illustreret i c. Det hydrofobe hul muliggør binding af små hydrofobe molekyler, som fx methan. Derved dannes et cyclodextrin-methan kompleks.

Methanbinding sker ved, at man først laver en mættet opløsning i vand af carbohydratet α -cyklodextrin. En mættet opløsning betyder, at man har opløst så meget α -cyklodextrin, som man kan. Hvis man tilsætter mere, går det ikke i opløsning, men danner  bundfald. Den mættede opløsning med α -cyklodextrin overføres til en beholder, der kan tåle et stort tryk. Beholderen påføres methangas med et tryk på 18–34 bar ( altså 18-34 gange normalt tryk) ved 25 grader °C i 1-28 dage, hvorved der dannes krystaller, der indeholder cyclodextrinen med bundet methangas. Man kan sige at methangassen er spærret inde i cyclodextrinen.

Processen kan senere bringes til at gå den anden vej, når krystallerne opløses i vand, hvorved methangas bobler af og forlader væsken. Cyclodextrin kan genanvendes og atter binde nye molekyler.

Det er interessant ift. de klimaproblemer, vi har, hvis cyclodextriner kan bruges industrielt til at fange drivhusgassen methan, og dermed bidrage til klimakampen.  Methan, som frigives til atmosfæren både fra fossile brændsler, kvæg i landbruget (kvægbrug)  og naturlig kilder, er 20 gange så potent som drivhusgas end CO2. Der er derfor stor interesse for metoder, der kan bruges til at indfange eller omdanne methanen til CO2.

”Hvis vi kan finde et effektivt methan-bindende molekyle er perspektiverne store. Vi er dog stadig et stykke derfra, og vi har stadig ikke et bedre molekyle end α -cyclodextrin. Noget af det, vi undersøger, er at ændre størrelsen af hulrummet i cyclodextrin, så den er optimeret i størrelse til methan. En anden ting, vi undersøger, er effekten af at organisere cyclodextrin molekylerne på en overflade, så de så at sige bedre kan komme til at binde gassen. Derfra ville man kunne skabe et filter, der først fanger methan fra røggas eller udluftningsgas fra en stald, og derefter regenereres  ved opvarmning og afbrænding af methanen til CO2.

Perspektiverne for anvendelsen af cyclodextriner er faktisk mange. Cyclodextriner anvendes i dag også til at fjerne PFAS  fra drikkevand. Det udnyttes kommercielt i nogle drikkevandsfiltre fra CycloPure ®, der renser drikkevand ved at cyclodextriner fra majsstivelse binder over 40 forskellige typer af PFAS-forbindelser.

Hvis cyclodextriner udvindes fra affald, fx planteaffald eller madaffald, og bruges til at fjerne methan, der ellers ville udledes til atmosfæres, indgår stofferne i et cyklisk kredsløb, hvor stoffer omdannes og får nyt liv. Sådan kan sukkermolekylers binding af methan blive en del af den cirkulære kemi.

 

Se mere

Opgave 3 Om cyclodextriner og methan

Opgaven forudsætter at du har læst forskningsfortællingen ovenfor,

  1. Formuler kort hvad donuts og methan har med hinanden at gøre?
  2. Kan cyclodextriner bruges ift. at løse nogle klimaudfordringer?
  3. I faktaboksen nederst i forskningsfortællingen står, at methan er en 84 gange mere potent end carbondioxid. Mikael Bols nævner at methan er 20 gange værre end carbondioxid. Begge dele er rigtigt, undersøg hvorfor.
  4. Hvis ikke du allerede kender PFAS, så undersøg kort hvad det er. Hvorfor er man er så interesseret i at fjerne det fra drikkevand?

Se mere

I to temaer stiller vi skarpt på, hvordan netop kemi kan være med til at løse nogle af vores største udfordringer.

  • I temaet ‘CO₂ – fra klimasynder til byggesten’ ser vi nærmere på, hvordan vi kan fange og genbruge den drivhusgas, der er blevet et symbol på klimaforandringer – og hvordan kemiske processer kan omdanne den til noget nyttigt.
  • I temaet ‘Plastik i kredsløb’ undersøger vi, hvordan plastmaterialer kan genanvendes kemisk, og hvilke muligheder og begrænsninger, der ligger i at gøre plast mere bæredygtigt.

 

Cirkulær kemi

CO₂ – fra klimasynder til byggesten

Kemi skaber nye veje for CO₂. Til kemi B i gymnasiet.
Læs mere
Cirkulær kemi

Plastik i kredsløb

Plastik indgår i alt fra altankassen til vindmøller. Om plasttyper, genanvendelse og biobaseret plast. Til kemi B i gymnasiet.
Læs mere
Vi har en mission, som vi deler med mange i hele verden, bl.a nobelprismodtager i kemi Morten Meldal. Vi vil gøre kemiens verden vedkommende og forståelig for mange flere gymnasieelever.
Kontakt
  • info@alterkemi.dk
  • Københavns Universitet,
    Kemisk Institut,
    Universitetsparken 5,
    2100 København Ø
Information
  • Om Alt er kemi
  • Til læreren
    • Cirkulær kemi
  • Om Alt er kemi
  • Til læreren
    • Cirkulær kemi

Privatlivspolitik
Cookiepolitik

© 2025 Alt er kemi – CVR 3119103 – Designet af Auxo.dk